Thursday, November 17, 2011

Baitul Muslim : bersediakah ??

Dia dah kahwin le..bila ye ??? perghhh untung la dia dapat zaujah yang baik..kau bila nak kahwin ye ?hmm aku ingat umur 25 ok jugak kan,harap-harap le dapat zaujah yang baik.Oit awat lambat sangat, 23 dah boleh dah..inilah antara perbincangan yang sering bermain di bibir Mahasiswa-Mahasiswa Timur Tengah,bila di facebook terdapat post-post mengenai perkahwinan, umur cadangan untuk membina masjid (kahwin) ??? sila kongsikan..bila di twitter ada yang twitt "saya menyokong 100% menyokong kahwin muda dan khitbah" bahkan satu lagi biah di Jordan setelah selesai membantu sesorang maka doa yang akan dilontarkan oleh setiap mahasiswa الله يعطيك العافية وزوجة صالحة inilah antara yang sering ditipkan oleh Mahasiswa di sini dan saya juga turut bersama dalam mendoakan seseorang yang membantu saya dengan doa sebegini..baru-baru ini Persatuan Mahasiswa Mu'tah Malaysia meraikan 9 pasangan pengantin daripada kalangan Mahasiswa Mu'tah pada tahun 2010/2011,program ini antara faktor besar bagi mahasiswa-mahsiswa tahun 1 turut berbicara soal perkahwinan,ya tiada salahnya berkahwin awal dan jika diizinkan kepada diri saya untuk berkahwin awal maka tidak akan saya lepaskan peluang tetapi dengan syarat pastikan ilmu-ilmu perbahasan mengenai darah-darah wanita seperti haid,nifas dan sebagainya telah dipelajari dan difahami selain itu persedian untuk menjadi suami perlu dipersiapkan agar Baitul Muslim yang didirikan merupakan Baitul Muslim yang sakinah.
mahasiswa/wi yang berkahwin pada tahun 2010/2011

Bila berbicara mengenai perkahwinan,bukan satu perkara yang mudah perkahwinan bukan sebenarnya hanya mencari tempat untuk melepaskan nafsu,bukan sekadar untuk menyelamatkan diri daripada zina tetapi perkahwinan adalah tanggungjawab,perkahwinan adalah amanah.Bila berbicara mengenai perkahwinan kita harus memikirkan mengenai 10 tahun akan datang siapakah diri kita ? bagaimanakah memperolehi keluarga sakinah ? mampukah kita membentuk dan melenturkan anak-anak kita menjadi soleh ? segalanya adalah amanah,perkahwinan memang seronok tetapi bukan untuk berseronok-seronok.Beberapa nasihat yang boleh saya kongsikan untuk mereka dan diri saya bagi memperolehi keluarga atau Baitul Muslim yang sakinah                     
 .
seronok tetapi bukan untuk berseronok-seronok

#1  :Mentaati Allah dan Rasulnya
#2   :Mendirikan rumah tangga kerana Allah 
#3   :Melayani isteri serta menasihatkan isteri dengan baik dan penuh hikmah
#4   :Menjaga hati dan perasaan Isteri
#5   :Sentiasa bertolak ansur dan tidak meminta sesuatu diluar kemampuan isteri
#6   :Bersabar dengan kerenah isteri,jangan sesekali memukul isteri sehingga memudaratkannya
#7   :Jangan menceritakan keaiban dan kekurangnya dihadapan orang lain
#8   :Tidak mengagumkan wanita lain sehingga isteri berasa kecil hati
#9   :Bersabar terhadap kelemahan isteri
#10 :Tidak selalu mengikut telunjuk isteri sehingga mengenepikan hak ibu dan bapa
#11:Berani membuat keputusan kerana anda adalah ketua keluarga
#12:Memberi nafkah kepada isteri mengikut kemampuan
#13:menyediakan tempat tinggal dan persekitaran yang selesa  
#14:Mendidik isteri dan anak2 dengan berlandaskan Islam
#15:Mengadakan sesi perbincangan jika mempunyai masalah peribadi bersama Isteri
#16:Berkorban apa saja untuk kebahagian bersama.

Wahai kaum hawa kami manusia biasa dan tiada kesempurnaan pada diri kami,kami memohon maaf di atas kekurangan kami,kami tidak mampu menjadi insan yang sempurna tetapi cukup kalian yang mendampingi kami mampu membantu kami menjadi insan yang lebih sempurna... :-)

(di edit dan dikemaskini post march 2010,pesanan buat kaum adam)
saya menyokong 100 % khitbah (nikah muda)
salam perantauan dari TETAMU DATARAN SHAM

khitbah saya sokong 100%


1 comment: