Wednesday, January 5, 2011

Serban,satu Perbicaraan

Assalamualaikum
Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah taala kita masih diberi peluang untuk terus memimpin di atas muka bumi ini,sekadar perkongsian suka lah ana untuk berbicara mengenai serban.

Di suatu malam selepas selesai menunaikan Soalat maghrib di surau nama ana dipanggil hafizi busy ke?pak cik nak ajak duk burak-burak nie...suara yang agak merdu ala-ala amy search
hati kecil berbicara aduh ape lah pak cik nie nak?,maka senyuman ala-ala mr bean ku lontarkan boleh je pak cik, malam ni pon saya tak buat ape-ape pon.

Pak cik 1(ala amy search) :Hafizi sekolah moncheh kan pak cik nak tanya  maksud serban yang          hafizi faham lah

Ana :erm mengikut konteks yang saya faham lam(cam penceramah bebas pulak) serban tu serban le cam tuan imam pakai heheheh ok 
          Serban itu kain yang dibelit di atas sesuatu songkok, sama ada songkok itu kain atau lainnya, dan Tarbus. Juga suatu songkok dengan rupa tertentu dan tiasa serban. Jikalau dibelitkan sesuatu di atasnya, sama ada kain atau lain seumpamanya, maka ia jadi serban.”
- Syeikh Al-Fukaha al-Allamah Muhammad Bakhit, Mufti Negara Mesir

Pak Cik 2 : abis orang arab yang leak kain kat kepala tu kira sunnah gak ke?

Ana  :yang meletakkan kain tudung kepala di atas kepala, sebagaimana orang Arab meletakkan kain di kepala, maka mereka tidak dikira sebagai memakai serban, hanya menutup kepala sebagai adat dan sebagai pelindung kepada terik matahari, dan tidak mendapat pahala memakai serban.

Pakcik 2 :oooo baru tau erm acik nak tanya apa kelebihan pakai serban nie cuba bagi tau sama je kalau pakai songgkok ke acik tengok cik amat (karkun) tak tinggal serban dia

Ana : Serban ni sunnah nabi pak cik,saya buat perumpamaan ea kita imbau kenangan dulu sebelum acik nikah nikah cik Matun acik selalu tak rindu ke,m teringat ke kat dia?

Pak Cik  : amik kau,jawab lah hafizi,Pak cik( 2 )   kau ni marin cam s.mSalim cik Matun kau Ramlah Ram hehehe

Pak Cik 2 : adalah teringat rindu ala cam orang kata mandi tak basah,tidur tak lena tapi makan kenyang je hehe.

Ana : erm camtu gak kalau kita cinta nabi kita mesti ingat baginda dan beramal dengan serban ni sebab cinta kan baginda k tapi ada kelebihan pakai serban ni dalam hadis

1) Daripada Jabir, Bersabda Rasulullah s.a.w: “Dua rakaat dengan berserban, adalah lebih baik daripada tujuh puluh rakaat tanpa serban.”
(H.R Ad-Dailami)

2) Daripada Abi ad-Darda’, katanya:Bersabda Rasulullah s.a.w:”Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat pada hari kiamat kepada orang-orang yang berserban.”
(H.R Tabrani)

3) Daripada Rukanah, bersabda Rasulullah s.a.w: “Perbezaan di antara kita dengan orang-orang musyrik ialah serban di atas kopiah.”
(H.R Abu Daud & Tirmizi)



Pak Cik 1 : ok,nak jadi orang Alim mesti pakia serban ke ? kalau tak,tak boleh ke ?

Ana ;pak cik tak semesti nya nak jadi orang Alim mesti pakai serban tapi ulama'-ulama' ni jadikan beserban tu sunnah nabi dan bukti kecintaan kepada nabi selain daripada tu sebagai pakaian mereka ok peguam dia orang pakai kot kan? wajib ke dia orang pakai kot? tak kan tapi untuk melambangkan penampilan mereka kan jadi sama lah ngan orang Alim ni,yang penting sebab sunnah,meraka buat apa yang nabi buat tapi ianya bukan perkara yang wajib.Ada Ulama luar negara datang Malaysia tak pakai serban ulama' hebat lak tu Sheikh Alan Godlas khalifah tarekat Naqshabandi di Amerika.

Pak cik 1 : ok lah hafizi teriama kasih ea kang marah lak mak cik ni hehehe
Pak cik 2 :takut bini la tu heheh
Ana : erm ok saya pon nak pergi Giant ni Assalamualaikum..



Dr Alan Godlas khalefah Naqshabandi Amerika
Ziarah Sheikh Alan Ke Tampin Negeri sembilan





 
 
 
 

No comments:

Post a Comment