Saturday, June 13, 2009

Kami Kehilangan Ribuan Cahaya Ilmu



Berita yang cukup menyedihkan hati dan meruntuhkan jiwa masyarakat Islam...Pulangnya kekasih Allah Taala menghadap Ilahi DR.Fathi yakan telah pd awal hari ini(13.06.2009) kepulangannya seolah-olah telah memadamkan satu sumber ilmu masyarakat Islam khususnya..al fadl DR. dikatakan meninggal pada hari sabtu setelah di masukkan hospital Lubnan beberapa hari yang lalu.Berita pemergian al Fadl Dr. diterima selepas zohor dan berita ini disebarkan juga di aljazeera.net,qudpress.com


Dr.Fathi yakan dikhabarkan di serang angin ahmar di bahagian otak dan telah menyebabkan beliau mati klinikal(clinical death).Dr Fathi yakan yang baru berusia 76 telah banyak menyumbangkan masa dalam meneruskan perjuangan baginda SAW.


ana teringat Hadis nabi SAW Allah taala akn menarik ilmunya dengan mematikan orang Alim,masyarakat Islam hari ini telah kehilangan satu gedung ilmu yang amat berharga jadi janganlah kita mempersia-siakan gedung-gedung ilmu yang masih ada lagi.


Moga-moga Allah melahirkan lebih ramai lagi perjuang Islam yang akan menggantikan al marhum al Fadl DR Fathi Yakan...



Profil DR Fathi yakan

DR. Fathi Yakan ialah ulama dan pendakwah Islam yang terkemuka.
Beliau dilahirkan di Tarablas pada tahun 1933 dan telah mendapat ijazah kedoktoran dalam pengajian Islam dan Bahasa Arab. Beliau telah terlibat dengan kerja-kerja Islam sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal 60an. Beliau telah menjawat ketua umum di dalam Jamaah Islam sehinggalah pada tahun 1992.Pada tahun tersebut beliau telah bertanding dan telah memenangi kerusi parlimen. Beliau kekal sehinggalah pada tahun 1996. Di tahun-tahun kebelakangan ini beliau telah mengetuai jabhah Islami. Beliau telah mengambil peranan penting untuk menghentikan peperangan Mukhayyam Narul Barid di utara Lubnan diantara Tentera Lubnan dan Jamaah Fathul Islami pd tahun 2007.Beliau telah banyak mengarang buku di antaranya Maza Ya'ni Intiami lil Islam, al-Mutasiqituna Fala Toriq Da'wah, Kaifu Nadwu lil Islam dan lain-lain yang melebihi 35 buah buku.

No comments:

Post a Comment